Ökad konsumentoro för livsmedelssäkerhet möter restauranger, pubar och kaféer

Pubar och restauranger kan förlora affärer utan robust livsmedelssäkerhet på plats

Pubar, restauranger och kaféer öppnar igen möter ökad konsumentoro för livsmedelssäkerhet och hygien, enligt British Standards Institution (BSI).

 

Med tiotusentals butiker som förväntas betjäna kunder för första gången sedan jul från och med i april varnade BSI för en potentiell förändring i förtroendet kring livsmedelssäkerhet.

Konsumentundersökning av 2 182 brittiska vuxna online, utförd av YouGov för BSI omedelbart efter regeringens Eat out To Help Out-system, fann att över hälften (53%) konsumenter säger att de har blivit mer medvetna om livsmedelssäkerhet och hygien på matställen sedan pandemin började.

Pubar, kedjerestauranger och oberoende kaféer och restauranger var de platser som respondenterna var mest oroade över.

Konsumenterna antydde att detta ökade medvetande om livsmedelssäkerhet och livsmedelshygien skulle påverka deras val framöver.

Mer än tre fjärdedelar (76 %) av de tillfrågade sade att bristande förtroende för ett försäljningsställes hygien skulle hindra dem från att äta där, och ytterligare 65% sa att de skulle undvika att äta någonstans där de inte var säkra på lokalernas livsmedelssäkerhetsstandard.

Uppmuntrande för matservicebranschen så välkomnar respondenterna en oberoende bedömning av lokaler av tredjepartsleverantörer som något som skulle bidra till att återupprätta deras förtroende.

En tredjedel (32 %) av de svarande som äter ute eller får mat levererad sa att de skulle finna en deklaration/information om verksamhetens Covid åtgärder lugnande.

Mer än hälften (51 %) rapporterade att en certifiering av verksamheten av en tredjepartsleverantör skulle öka deras förtroende, och 54% sa att en BSI Kitemark skulle vara en effektiv åtgärd för att hjälpa till att återuppbygga deras förtroende för hygien- och livsmedelssäkerhetsstandarder.

Richard Werran, EMEA Director for food and retail supply chain på BSI säger: “Vi är alla otroligt angelägna om att se restauranger, pubar och kaféer öppna sina dörrar igen, men vår undersökning belyser den växande oro som kunderna har när det gäller livsmedelssäkerhet och hygien.

” Vi vet att de flesta verksamheter är mycket försiktiga i sina förberedelser och kommer att göra sitt yttersta för att se till att personal och kunder är säkra. Vi uppmuntrar alla livsmedelsorganisationer att luta sig starkt mot vägledning om bästa praxis och ingjuta en robust livsmedelssäkerhetskultur.

“I linje med BSI:s hygieniska certifieringsprogram rekommenderar jag att du genomför en djuprengöring, inte bara inom livsmedelsberedningsområden utan även rengöring och service av alla apparater och dispensrar, och letar efter eventuella skadedjursangrepp. Detta kommer att visa ett engagemang för att sätta kollegors och kunders hälsa främst, vilket ger konsumenterna välbehövlig trygghet.”

https://lnkd.in/dHt8n9E